Δ. Κανελλής: Η διοίκηση του ΕΣΒ βάζει τα χεράκια της και “βγάζει τα ματάκια” των τοπικών..

ΑΡΘΡΟ του Δημήτρη Κανελλή, μέλος του ΔΣ του Εμπορικού Συλλόγου Βόλου και Ν.Ιωνίας και μέλος της ομάδας “Έμποροι Ενάντια στην Κρίση”

Με την απόφαση και την ανακοίνωση του ΕΣΒ ότι η αγορά του Βόλου θα παραμείνει ανοιχτή και τη Δευτέρα 05 Δεκέμβρη το απόγευμα η διοίκηση του ΕΣΒ βάζει τα χεράκια της και “βγάζει τα ματάκια” των τοπικών καταστημάτων, για ακόμα μια φορά.

Κι αυτό γιατί δεν είναι μόνο αυτή η απόφαση που πήρε η διοίκηση του ΕΣΒ, χωρίς να καλέσει ΔΣ δηλαδή αντιδημοκρατικά, αλλά γιατί είναι μια γενικότερη λογική που την χαρακτηρίζει. Με βάση αυτή τη λογική της διοίκησης του ΕΣΒ, αντί να ληφθούν ουσιαστικές και οργανωμένες πρωτοβουλίες για την στήριξη και ενίσχυση της τοπικής αγοράς, επιλέγονται αποσπασματικές δράσεις που τελικά έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα.

Άλλωστε το επιχείρημα ότι “το άνοιγμα των καταστημάτων είναι προαιρετικό” και ότι και μια είσπραξη τη Δευτέρα το απόγευμα δεν ήταν άσχημα, όσο μικρή κι αν είναι αυτή, είναι σαθρό!

Κι αυτό γιατί, αφενός ο νόμος επιτρέπει το άνοιγμα και τα απογεύματα, οπότε όποιος εκτιμά ότι θα είχε κάποιο όφελος να ανοίξει τη Δευτέρα το απόγευμα θα μπορούσε να το κάνει ούτως ή άλλως. Είναι όμως τελείως διαφορετικό η ίδια η διοίκηση να ανακοινώνει το “προαιρετικό” άνοιγμα της αγοράς και τη Δευτέρα το απόγευμα, παραμονή αγ. Νικολάου. Με αυτό τον τρόπο υπονομεύει έντονα τη διατήρηση των ελάχιστων ημερών που έχει ένας έμπορος για ανάπαυλα. Ήδη αυτές οι μέρες έχουν περιοριστεί (Κυριακάτικο άνοιγμα 7 φορές το χρόνο με κίνδυνο να γίνει 52). Ενώ όλο και πιο επιθετικές προτάσεις γίνονται από τις πολυεθνικές στις οποίες δυστυχώς διάφροι “τσιμπάνε” (black Friday, λευκές νύχτες, επιμήκυνση ωραρίου κ.α.).

Αφετέρου η εμπειρία αλλά και μετρήσιμες έρευνες έχουν δείξει ότι τέτοιες “πρωτοβουλίες τόνωσης” τελικά οφελούν μόνο τα πολυκαταστήματα, ενώ τα τοπικά καταστήματα κάνουν πολύ μικρές εισπράξεις. Ή στην καλύτερη των περιπτώσεων αν κάνουν κάπως μεγαλύτερες εισπράξεις, αυτές κατά βάση είναι μεταφερόμενες από άλλες ώρες λειτουργίας. Δηλαδή αντί ο καταναλωτής να προγραμματίσει να κάνει τις αγορές του π.χ. από το Σάββατο ή τη Δευτέρα το πρωί, θα τις αναβάλλει για τις κάνει Δευτέρα απόγευμα. Και γιατί ακόμα μια φορά ισχύει ότι “Δεν λείπουν οι ώρες για αγορές από το καταναλωτικό κοινό. Τα χρήματα λείπουν!!!”. Έτσι ο τζίρος ενός καταστήματος μπορεί να φανεί αυξημένος τη Δευτέρα το απόγευμα αλλά αυτό θα ισχύει γιατί ο τζίρος Σάββατο και Δευτέρα πρωί θα είναι μειωμένος. Κι όλα αυτά ενώ έχει προστεθεί ένα απόγευμα επιπλέον εργασίας, με αύξηση εξόδων λειτουργίας κ.α. για το κάθε κατάστημα.

Εν τέλει ουσιαστική στήριξη στην τοπική αγορά η οποία πραγματικά στενάζει δίνεται μόνο από ουσιαστικές κινήσεις και δράσεις κι όχι από αποσπασματικές, ανούσιες επιλογές. Και προφανώς χρειάζεται διάθεση για δουλειά, σχεδιασμό και αποφασιστικότητα ώστε να υπάρχει αποτέλεσμα. Δεν αρκούν μόνο οι δακρύβεχτες δηλώσεις σε εφημερίδες ότι ο εμπορικός κόσμος αντιμετωπίζει τεράστια προβλήματα. Τα προβλήματα αυτά τα ξέρουμε αφού τα βιώνουμε ο καθένας στο πετσί του καθημερινά. Αυτό που χρειάζεται είναι ουσιαστικές προτάσεις για βελτίωση της κατάστασης κι όχι άλλη μεμψιμοιρία και “τουφεκιές στον αέρα”.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει