Η Alibaba έχει εφεύρει το σούπερ μάρκετ του μέλλοντος

[ad_1]

Σύνταξη-Επιμέλεια: Στέλιος Βασιλούδης

Το θέαμα τσαντών αγοράς σε κυλιόμενους ιμάντες να περνάνε πάνω από το κεφάλι των πελατών είναι η πρώτη ένδειξη ότι το Freshippo δεν είναι συνηθισμένο σούπερ μάρκετ.

Συλλέκτες με πουκάμισα καθαρίζουν τα ράφια, σαρώνοντας του κώδικες με smartphone για να εντοπίσουν την ακριβή ποικιλία μήλων, σησαμέλαιου ή μπαχαρικών που ταιριάζουν με τις ηλεκτρονικές παραγγελίες. Μόλις βρεθούν, τα αντικείμενα ρίχνονται σε μια τσάντα που είναι τμήμα του αυτοματοποιημένου συστήματος μεταφοράς και προωθούνται στο πίσω μέρος του καταστήματος, όπου περιμένουν τα ποδήλατα παράδοσης.

Υπάρχουν πλέον περισσότερα από 200 σούπερ μάρκετ Freshippo όπως αυτό στην Κίνα – όλα λειτουργούν τόσο ως υπεραγορές υψηλής τεχνολογίας όσο και υπερσύγχρονα κέντρα delivery (σε ακτίνα τριών χιλιομέτρων, όλες οι ηλεκτρονικές παραγγελίες φτάνουν εντός 30 λεπτών όταν ένας αγοραστής κάνει κλικ). Όλα ανήκουν και λειτουργούν από τον κολοσσό ηλεκτρονικού εμπορίου Alibaba ως μέρος του σχεδίου του να αποκτήσει το προβάδισμα σε αυτό που αποκαλεί «New Retail». Καθώς τα σούπερ μάρκετ στις δυτικές χώρες αναδύονται από τις επιπτώσεις της πανδημίας, το Freshippo μπορεί να προσφέρει ένα πρότυπο για το πώς να επαναπροσδιορίσουν τα δικά τους καταστήματα.

Για άτομα που προτιμούν να ψωνίζουν στο κατάστημα, υπάρχουν όλα τα είδη που μπορεί να περιμένει κανείς για τις εβδομαδιαίες αγορές του – πάγκοι γεμάτοι με φρέσκα προϊόντα, δείγματα νέων προϊόντων που μοιράζονται σε δίσκους από χαμογελαστά μέλη του προσωπικού και μια επιλογή κρέατος, ψαριών και θαλασσινών.

Σηκώνετε έναν αστακό, σαρώνετε το barcode και η εφαρμογή σούπερ μάρκετ σας παρέχει αμέσως πληροφορίες από πού προήλθε και πότε – ακόμη και ένα ψηφιακό πιστοποιητικό που αποδεικνύει ότι είναι προϊόν βιολογικής ιχθυοκαλλιέργειας. Η ίδια εφαρμογή θα ρωτήσει αν θέλετε να σας τον μαγειρέψουν στο εστιατόριο του καταστήματος, όπου τα ρομπότ σερβιτόροι παραδίδουν τα πιάτα, την ώρα που εσείς παρακολουθείτε ένα φιλμ ή μια εκπομπή τηλεόρασης στα tablets που είναι προσαρμοσμένα σε κάθε τραπέζι.

 

Εναλλακτικά, αν προτιμάτε να μαγειρέψετε στο σπίτι, η εφαρμογή μπορεί να σας συστήσει ένα μπουκάλι λευκό κρασί στο διάδρομο 5, που συνδυάζεται τέλεια με θαλασσινά. Όταν είστε έτοιμοι να φύγετε, μπορείτε να πληρώσετε για όλα αυτά κατά την έξοδο σας χρησιμοποιώντας την αναγνώριση προσώπου.

Η ιδέα του New Retail επινοήθηκε από τον συνιδρυτή της Alibaba, Jack Ma, πριν από πέντε χρόνια. Αν και η Alibaba ελέγχει περίπου το 80 % της αγοράς ηλεκτρονικού εμπορίου (3,5 τρις δολ.) της Κίνας, ο Ma ήθελε να επεκταθεί ακόμη και στις πωλήσεις αναλώσιμων από καταστήματα, αποκτώντας μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. «Τα βιβλία και οι υπολογιστές είναι εύκολα, αλλά τα ευπαθή αγαθά δεν είναι τόσο απλά», λέει ο Jeffrey Towson, επικεφαλής της έρευνας στο Asia Tech Strategy. «Ήταν ο τελευταίος τομέας που κατακτήθηκε», προσθέτει ο ίδιος. 

Το πρώτο κατάστημα Freshippo άνοιξε στη Σαγκάη το 2016. Μέχρι το 2018, η Alibaba είχε 64 καταστήματα σε 14 πόλεις. Μέχρι το τέλος του 2020, υπήρχαν 246. Δύο χρόνια μετά το άνοιγμα αυτού του πρώτου καταστήματος, οι διαδικτυακές πωλήσεις ειδών παντοπωλείου στην Κίνα είχαν αυξηθεί στο 32,5% – ωθούμενες, σε όχι μικρό ποσοστό, από την ταχεία αύξηση του αριθμού τους, με κάθε κατάστημα Freshippo να επεξεργάζεται «δεκάδες χιλιάδες» παραγγελιών  ημερησίως, λέει ο Guo Xulin, επικεφαλής προσωπικού της Alibaba’s Freshippo Business Group, με «πάνω από το 60% των πωλήσεων Freshippo να είναι διαδικτυακές».

«Το όραμά μας για το μέλλον του λιανικού εμπορίου δεν ήταν ποτέ ψηφιακό εναντίον φυσικού, αλλά η δημιουργία της μελλοντικής υποδομής εμπορίου, που να ενσωματώνει απρόσκοπτα online και offline αγορές», προσθέτει.

Η εταιρεία δεν έχει δοκιμάσει αυτήν την ιδέα απλώς σε σούπερ μάρκετ. «Υπάρχουν πλέον καταστήματα υψηλής τεχνολογίας, σταθμοί παραλαβής πρωινού – ακόμη και εμπορικά κέντρα», λέει ο Xulin. Αλλά, αναμφισβήτητα ο τομέας των παντοπωλείων είναι εκεί όπου η Alibaba είχε το πιο μεταμορφωτικό αποτέλεσμα. Γι’ αυτό, πολλοί από τους ανταγωνιστές της  ακολουθούν το παράδειγμα της.

Μέχρι το τέλος του 2021, ο αντίπαλος λιανοπωλητής JD σκοπεύει να ανοίξει 49 από τα δικά του SEVEN FRESH σούπερ μάρκετ στην Κίνα. Η JD έχει τροποποιήσει το όνομα που δίνει στη στρατηγική – το αποκαλεί «χωρίς περιορισμούς λιανικής» – αλλά εκεί τελειώνουν οι διαφορές.

Όλα τα καταστήματα SEVEN FRESH είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία blockchain, η οποία επιτρέπει την ανίχνευση προϊόντων μέσω της αλυσίδας εφοδιασμού. «Εάν οι πελάτες σαρώσουν έναν κωδικό QR σε ορισμένα από τα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των ψαριών της λίμνης Chagan, του εισαγόμενου γάλακτος και του καλκάνιου, μπορούν να δουν όλες τις πληροφορίες από την αναπαραγωγή έως τη μεταφορά», λέει ο επικεφαλής του SEVEN FRESH Helson Zheng. Αυτές οι πληροφορίες εμφανίζονται επίσης σε ψηφιακούς «magic mirrors» που είναι τοποθετημένοι στο προϊόν.

Σε ορισμένα καταστήματα, υπάρχουν ρομποτικά καροτσάκια που ακολουθούν τους πελάτες χρησιμοποιώντας ένα βραχιολάκι παρακολούθησης και σαρώνουν αυτόματα αντικείμενα καθώς φορτώνονται στο καλάθι. Η υπάρχουσα στρατηγική δεδομένων της JD είναι επίσης να παρέχει ειδοποιήσεις push ή μηνύματα SMS στα smartphone των (περισσότερων από 400 εκατομμύρια) πελατών ηλεκτρονικού εμπορίου καθώς περιπλανιούνται στο κατάστημα. Μπορεί να τους προσφερθεί, πχ έκπτωση στη μάρκα χαρτιού τουαλέτας που αγοράζουν μαζικά στο διαδίκτυο ή να λάβουν μια πρόταση να διπλασιάσουν τα ξυραφάκια που είχαν παραγγείλει πριν από ένα μήνα.

Και, όπως με το Freshippo, όλα τα καταστήματα SEVEN FRESH μοιράζονται κέντρα delivery. Κάτι τέτοιο επέτρεψε στην JD να ξεπεράσει ένα πολύ κρίσιμο σημείο όσον αφορά την κερδοφορία της πώλησης ειδών παντοπωλείου στο διαδίκτυο – τους πόρους που απαιτούνται  για την παραλαβή αντικειμένων, τη συσκευασία τους σε τσάντες και τη μεταφορά τους σε πελάτες. Συνδυάζοντας το ηλεκτρονικό με το απόθεμα στο κατάστημα κάτω από μια στέγη και επιταχύνοντας τα πράγματα με ψηφιακές τεχνολογίες που παρακολουθούν αντικείμενα και επεξεργάζονται ηλεκτρονικές παραγγελίες, έχει «μειωμένο κόστος και αυξημένη απόδοση. Κάθε υπάλληλος μπορεί να εκπληρώσει περισσότερες από 120 παραγγελίες την ημέρα», λέει ο Zheng και «η ταχύτητα με την οποία αναπληρώνονται τα ράφια έχει βελτιωθεί επίσης κατά 30%», προσθέτει.

Στο πλαίσιο των δικών της σχεδίων για επέκταση, η JD συνεργάστηκε επίσης με την παραδοσιακή αλυσίδα σούπερ μάρκετ Jiawanjia, στην επαρχία Hebei, εξοπλίζοντας το offline κατάστημα με όλες τις δικές του ψηφιακές τεχνολογίες. Θεωρεί ότι «αυτός είναι ο γρηγορότερος τρόπος ανάπτυξης, αντί να κατέχει και να λειτουργεί όλα τα δικά του καταστήματα», λέει ο Zheng. «Αυτό το μοντέλο ενδυνάμωσης είναι μια από τις πιο σημαντικές μεθόδους επέκτασης του SEVEN FRESH», προσθέτει.

Τόσο η Alibaba όσο και η JD λένε ότι η πανδημία έχει ασκήσει σημαντική ώθηση για τις επιχειρήσεις τους. Στα καταστήματα Freshippo, που λειτουργούσαν για περισσότερο από ένα χρόνο, υπήρξε «υψηλή διψήφια ανάπτυξη», λέει ο Xulin. «Όταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά το ο κορωνοϊός, πολλές κοινότητες έκλεισαν και οι καταναλωτές δεν είχαν τρόπο να πάνε σε καταστήματα για τα κανονικά ψώνια τους», προσθέτει ο Zheng. «Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, η απόδοση του SEVEN FRESH αυξήθηκε σημαντικά», συμπληρώνει.

Και αυτό είναι μόνο μια μικρή γεύση από αυτό που θα μπορούσε να ακολουθήσει, λέει ο Towson. «Τελικά, οι καταναλωτές δεν θα γνωρίζουν καν τη διαφορά μεταξύ online και offline. Θα περπατάτε στο διάδρομο του σούπερ μάρκετ, συνομιλώντας με τον βοηθό σας (τεχνητής νοημοσύνης) στο κινητό καθώς σας προτείνει αντικείμενα. Θα παραλάβετε τα πάνινα παπούτσια που παραγγείλατε στο διαδίκτυο, νωρίτερα εκείνη την ημέρα. Θα κάνετε streaming μιας ταινίας στην ίδια πλατφόρμα που μαγειρεύουν το φαγητό σας στο κατάστημα. Όλα θα είναι μια ενιαία εμπειρία. 

«Αυτά τα καταστήματα εξελίσσονται ραγδαία», προσθέτει ο Towson, «και ο νούμερο ένα στόχος είναι να μεταμορφώσει την εμπειρία εξυπηρέτησης πελατών έτσι ώστε όλα τα άλλα σούπερ μάρκετ να φαίνονται πλέον ξεπερασμένα», καταλήγει.

Όλα αυτά θα μπορούσαν να είναι τροφή για σκέψη για τα σούπερ μάρκετ του δυτικού κόσμου που κοιτάζουν μπροστά για την ζωή μετά από την πανδημία. Το lockdown υπερδιπλασίασε τις παραγγελίες τους στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του 2020 και η ανάπτυξη φαίνεται ότι θα συνεχιστεί. Αυτό αφήνει τα παραδοσιακά σούπερ μάρκετ σε θέση λήψης στρατηγικών αποφάσεων. Πώς μπορούν να εκπληρώσουν τις παραγγελίες μέσω διαδικτύου ενώ παραμένουν κερδοφόρες; Και πώς μπορούν να κάνουν καλύτερη χρήση των εκτεταμένων καταστημάτων τους; Φαίνεται ότι η Κίνα και οι μοναδικές της επιχειρήσεις υπεραγορών υψηλής τεχνολογίας μπορεί να έχουν όλες τις απαντήσεις. 

Πηγή: Wired UK

[ad_2]

Zougla.gr

Μπορεί επίσης να σας αρέσει