Κώστας Αγοραστός στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ: Οι τιμές των διοδίων είναι άδικες
«Στα Τέμπη συντελείται μια μεγάλη ασυνέπεια καθώς δεν θα υπάρχει εναλλακτικό οδικό δίκτυο χωρίς διόδια – Οι δασικοί χάρτες κινδυνεύουν να καταλήξουν σαν το Κτηματολόγιο: η οριστική λύση θα μετατίθεται εις το διηνεκές – Στις Περιφέρειες σπάζουμε αποστήματα ατιμωρησίας πολλών ετών»
«Στις Περιφέρειες σπάζουμε αποστήματα ατιμωρησίας πολλών ετών», τόνισε ο πρόεδρος της Ένωσης Περιφερειών Ελλάδας, Περιφερειάρχης Θεσσαλίας κ. Κώστας Αγοραστός σε συνέντευξή του την Παρασκευή στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ.
Ο κ. Κ. Αγοραστός έκανε εκτενή αναφορά στο θέμα των καινούργιων αυτοκινητοδρόμων που παραδίδονται στην κυκλοφορία τις επόμενες ημέρες επισημαίνοντας: «Οι αυτοκινητόδρομοι είναι μεγάλης αναπτυξιακής αξίας έργο για την ασφαλή και γρήγορη μετακίνηση ανθρώπων και εμπορευμάτων. Ωστόσο, επειδή υπάρχει ένα αργοκίνητο κράτος με υπηρεσίες και λειτουργίες που δεν συντονίζονται έχουν κοστίσει περισσότερο από την αρχική σύμβαση. Έπρεπε να είναι έτοιμοι το 2012-2013».
Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας τεκμηρίωσε την θέση του παραθέτοντας τρία κυρίως σημεία:
– Ο αρχικός προϋπολογισμός και των 5 αυτοκινητόδρομων ήταν 8,1 δις ευρώ στα οποία η συμβολή του Δημοσίου ήταν 1 δις ευρώ. Πρέπει να γίνει αποτίμηση πόσο στοίχισαν τελικά και ποια είναι η συμβολή του Δημοσίου, η οποία έχει υπερβεί το 1 δις ευρώ».
– «Στην αρχική σύμβαση προβλεπόταν ότι από την ημέρα που θα τελείωναν οι αυτοκινητόδρομοι και για 25 χρόνια το Δημόσιο θα εισέπραττε το 65% των ακαθάριστων εσόδων όχι μόνο από τα διόδια αλλά απ’ όλες τις εμπορικές χρήσεις. Είχε υπολογιστεί τότε ότι το ποσό θα ανερχόταν στα 22 δις ευρώ. Με τις συνεχείς αλλαγές των συμβάσεων, αυτό μηδενίστηκε.
– Με την αρχική σύμβαση το κόστος των διοδίων ήταν 0,04 ευρώ το χιλιόμετρο και τώρα θα αυξηθεί στα 0,0687. Δεν πρόκειται να υπάρξει αναλογική χρέωση, εκτός από δύο περιπτώσεις όπως στη διαδρομή Λάρισας – Βόλου.
Οι τιμές των διοδίων είναι άδικες με βάση την απόσταση. Διόδια πρέπει να υπάρχουν στους αυτοκινητόδρομους αλλά οι τιμές να μην είναι άδικες. Για παράδειγμα, για να πας από τη Λάρισα στο Βόλο χρειάζεσαι 8 ευρώ διόδια αν και κάνεις μόνο λίγα χιλιόμετρα πάνω στην εθνική οδό».
ΤΕΜΠΗ
Ο κ. Κ. Αγοραστός έδωσε ιδιαίτερη βαρύτητα στο θέμα των «διπλών» διοδίων στα Τέμπη σημειώνοντας: «Στα Τέμπη συντελείται μια μεγάλη ασυνέπεια. Τα διόδια από την είσοδο των Τεμπών μεταφέρθηκαν λόγω περιβαλλοντικών προβλημάτων στον Πυργετό. Τώρα, τα επαναφέρουν στην παλιά τους θέση, εντός της κοιλάδας, δηλαδή στον υφιστάμενο σήμερα δρόμο, ενώ αυξάνουν τις τιμές των διοδίων στο Μοσχοχώρι και τη Λεπτοκαρυά.
Συνεπώς, ενώ όλοι οι αυτοκινητόδρομοι πρέπει να έχουν και παράλληλο – εναλλακτικό οδικό δίκτυο χωρίς διόδια, στα Τέμπη δεν θα ισχύει αυτό. Δεν θα περνάει κουνούπι χωρίς να πληρώνει είτε από τη σήραγγα είτε από την υφιστάμενη σήμερα εθνική οδό.
Δίνουν δωρεάν διέλευση για τρία χρόνια μόνο σε ορισμένους από τους κατοίκους της περιοχής για να μπορέσουν να περάσουν τα «διπλά» διόδια».
ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ
«Οι δασικοί χάρτες με τον τρόπο που έχουν εκπονηθεί θα φέρουν πολλά προβλήματα αν δεν υπάρξει εξορθολογισμός της διαδικασίας», εκτίμησε σε άλλο σημείο της συνέντευξης ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας και εξήγησε: «κινδυνεύουν να καταλήξουν σαν το Κτηματολόγιο: η οριστική λύση θα μετατίθεται εις το διηνεκές. Θα φέρω ένα παράδειγμα: το Δημόσιο έχει κτήματα. Ποιος τα υπερασπίζεται έναντι του Δασαρχείου; Κανείς. Άρα όλα τα δημόσια κτήματα που έχουν παραχωρηθεί σε κτηνοτρόφους για ποιμνιοστάσια και για βοσκή, ξαφνικά θα βρεθούν αυτοί οι κτηνοτρόφοι να έχουν νοικιασμένο δάσος και δεν θα μπορέσουν να πάρουν ούτε ευρώ επιδότηση.
Ως Ένωση Περιφερειών Ελλάδας έχουμε επισημάνει έγκαιρα και τις πολυεπίπεδες στρεβλώσεις που θα προκαλέσουν στην οικονομία, την κοινωνία, τις υποδομές, το οικιστικό περιβάλλον, τη βιομηχανία και τον τουρισμό.
Τώρα έρχονται και λένε για τεχνική λύση. Από τότε που εισήλθε η τεχνική λύση στη ζωή μας, έχει χαθεί η πραγματικότητα και ο ρεαλισμός».