Το υδρογόνο στον δρόμο: Το μέλλον των μεταφορών είναι εδώ
Με μηδενικούς ρύπους και μεγάλες δυνατότητες: το υδρογόνο, το αρχαιότερο και απλούστερο χημικό στοιχείο του σύμπαντος, αφήνει πίσω του τον εργαστηριακό ρόλο και διεκδικεί δυναμικά τη θέση του στις μεταφορές στο δρόμο της πιο καθαρής ενέργειας.
Μάλιστα, πριν από έναν χρόνο, ένα αστικό λεωφορείο υδρογόνου κυκλοφόρησε στους δρόμους της Αθήνας, αφήνοντας πίσω του μόνο… υδρατμούς. Η εντυπωσιακή του αθόρυβη λειτουργία δεν ήταν απλώς μια τεχνολογική επίδειξη – ήταν η απόδειξη ότι το μέλλον των μετακινήσεων μπορεί να είναι καθαρό, βιώσιμο και άμεσα εφικτό.
Η χρήση υδρογόνου ως καυσίμου δεν είναι νέα. Εδώ και δεκαετίες έχουν πραγματοποιηθεί πλήθος πιλοτικών προγραμμάτων σε διεθνές επίπεδο, με στόχο να αξιολογηθεί η αποτελεσματικότητα, η ασφάλεια και η βιωσιμότητα της τεχνολογίας. Τα αποτελέσματα είναι εξαιρετικά ενθαρρυντικά, τοποθετώντας το υδρογόνο στο επίκεντρο της παγκόσμιας προσπάθειας για μια οικονομία μηδενικών ρύπων.
Η παραγωγή του υδρογόνου μπορεί να ακολουθεί διαφορετικές διαδρομές. Το «γκρι» υδρογόνο παράγεται από τη διάσπαση μεθανίου και έχει σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το «μπλε» υδρογόνο μειώνει αυτό το αποτύπωμα αποθηκεύοντας το παραγόμενο διοξείδιο του άνθρακα υπόγεια. Η πιο καθαρή επιλογή είναι το «πράσινο» υδρογόνο, που παράγεται με ηλεκτρόλυση του νερού και χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.
Η τεχνολογία υδρογόνου αποκτά πλέον και φυσική παρουσία στην Ελλάδα. Η Motor Oil, μέσα από τη στρατηγική της επένδυση στην πράσινη ενέργεια και την καινοτομία, εγκαινίασε το πρώτο εμπορικό και δημόσια προσβάσιμο πρατήριο υδρογόνου στη χώρα, και από τα πρώτα στην Νοτιοανατολική Ευρώπη στους Αγίους Θεοδώρους, υπό την εμπορική επωνυμία της Avin.
Η επένδυση, ύψους 3 εκατ. ευρώ, αποτελεί ένα σημαντικό βήμα για την ένταξη της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό χάρτη των σύγχρονων, πράσινων οδικών μεταφορών. Το πρατήριο συγχρηματοδοτείται κατά 50% από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα Connecting Europe Facility – Transport και αποτελεί το πρώτο βήμα για την εμπορική διάθεση αμιγώς πράσινων καυσίμων στη χώρα.
Η χρήση υδρογόνου απαιτεί ιδιαίτερη τεχνογνωσία και υποδομές. Από την αποθήκευση υπό πίεση 700 bar, έως τα ειδικά συστήματα πυρανίχνευσης και την εκπαίδευση του προσωπικού, όλα δείχνουν ότι το καύσιμο του μέλλοντος είναι τεχνολογικά απαιτητικό – αλλά όχι ακατόρθωτο. Άλλωστε, ανάλογες προδιαγραφές ισχύουν ήδη για τα υγρά καύσιμα εδώ και δεκαετίες.
Η αυτονομία που προσφέρει το υδρογόνο, ιδιαίτερα σε βαρέα οχήματα όπως φορτηγά και λεωφορεία, μπορεί να φτάσει έως και τα 700 χιλιόμετρα, με χρόνο ανεφοδιασμού λίγων λεπτών – συγκρίσιμο με τον ανεφοδιασμό ενός συμβατικού αυτοκινήτου.
Το λεωφορείο υδρογόνου που δοκιμάστηκε στους αθηναϊκούς δρόμους εντασσόταν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα JIVE, το οποίο υλοποιείται με τη στήριξη της Motor Oil μέσω της κοιλάδας υδρογόνου TRIERES που συντονίζει. Το πρώτο πρατήριο και τα trailers μεταφοράς υδρογόνου από την Coral Gas αποτελούν τα πρώτα βήματα ενός ολιστικού στρατηγικού σχεδίου για την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης αλυσίδας αξίας υδρογόνου στην Ελλάδα.
Το υδρογόνο δεν είναι πια μακρινή υπόθεση. Είναι ήδη εδώ, σε υποδομές, σε δρόμους, σε στρατηγικές αποφάσεις. Και ίσως σύντομα, και στο επόμενο όχημά μας.