Υπόμνημα διαμαρτυρίας για τον 2ο Πανελλήνιο Γραπτό Διαγωνισμό του ΑΣΕΠ
Την έντονη ανησυχία και διαμαρτυρία τους εκφράζουν υποψήφιοι του 2ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, κάνοντας λόγο για ζητήματα ισότιμης συμμετοχής, αντικειμενικότητας, διαφάνειας και λογικής συνάφειας εξεταστέας ύλης, που προκύπτουν από την προκήρυξη «1Γ/2025 Πρόσκληση/Προκήρυξη για τη διαδικασία κατάταξης υποψηφίων με πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό σε πίνακα βαθμολογίας ανά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 4765/2021 (πρώτο στάδιο).»
Ακολουθεί η επιστολή διαμαρτυρίας:
«Με την παρούσα επιστολή θα θέλαμε να εκφράσουμε την έντονη ανησυχία και διαμαρτυρία μας σχετικά με τα σοβαρά ζητήματα ισότιμης συμμετοχής, αντικειμενικότητας, διαφάνειας και λογικής συνάφειας εξεταστέας ύλης, που προκύπτουν από την προκήρυξη «1Γ/2025 Πρόσκληση/Προκήρυξη για τη διαδικασία κατάταξης υποψηφίων με πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό σε πίνακα βαθμολογίας ανά κατηγορία και κλάδο/ειδικότητα Πανεπιστημιακής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 4765/2021 (πρώτο στάδιο).»
1. Ζήτημα Ισότιμης Συμμετοχής
Η επιλογή να διεξαχθεί ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός μόνο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, δημιουργεί σοβαρά προβλήματα ίσης πρόσβασης και ευκαιριών για τους υποψηφίους που διαμένουν σε νησιώτικες και παραμεθόριες περιοχές. Οι εν λόγω υποψήφιοι καλούνται να υποστούν :
· Υψηλό οικονομικό κόστος ( έξοδα μετακίνησης , διαμονής και διατροφής)
· Απουσία από την εργασία και τις οικογενειακές υποχρεώσεις
Η επιλογή αυτή παραβιάζει βασικές συνταγματικές αρχές ισότητας και ισονομίας καθώς δεν καλούνται να τα επωμιστούν και να αντιμετωπίσουν οι υποψήφιοι που διαμένουν κοντά στα εξεταστικά κέντρα.
Επιπλέον το παράβολο συμμετοχής από τα 3€, που ήταν στον πρώτο διαγωνισμό, σε 25€, χωρίς αντίστοιχη διευκόλυνση περισσότερων εξεταστικών κέντρων, επιβαρύνει ακόμη περισσότερο τους οικονομικά ευάλωτους υποψηφίους. Επιπλέον θέτει ερώτημα αν η αύξηση αυτή οφείλεται στο κόστος των 171.430,00€ για την «Παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών και συγκεκριμένα υπηρεσιών διαμονής σε ξενοδοχεία της Θεσσαλονίκης για τα στελέχη που θα απαιτηθεί να εργαστούν για τις ανάγκες του 2ου Πανελλήνιου Γραπτού Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ» σύμφωνα με την διακήρυξη ηλεκτρονικού ανοιχτού Διαγωνισμού που έχει αναρτηθεί στο ΚΗΜΔΗΣ ( επισυνάπτεται).
2. Ζήτημα διαβλητότητας και αντικειμενικότητας της Εξέτασης
Η διεξαγωγή του διαγωνισμού σε περισσότερες μέρες και βάρδιες ,με διαφορετικά θέματα εξέτασης θέτει σοβαρό πρόβλημα αντικειμενικότητας και ισότητας.
· Δεν διασφαλίζεται ότι όλα τα θέματα θα έχουν τον ίδιο βαθμό δυσκολίας
· Οι υποψήφιοι που εξετάζονται αργότερα διαθέτουν περισσότερο χρόνο για επιπλέον προετοιμασία
· Θέτει ζήτημα διαβλητότητας του διαγωνισμού
3. Ζήτημα Διαφάνειας και Ελέγχου της Διαδικασίας
Η απόφαση να μην δημοσιοποιηθούν τα θέματα και οι σωστές απαντήσεις καθιστά αδύνατο τον ουσιαστικό έλεγχο της εξεταστικής διαδικασίας ενώ :
· Θίγει το κύρος και η αξιοπιστία του διαγωνισμού
· Ακυρώνει την αρχή της διαφάνειας
· Δημιουργεί αμφιβολίες ως προς την αντικειμενικότητα και την αξιοκρατία στην τελική κατάταξη και πρόσληψη.
4. Ζήτημα Αντιστοίχισης της εξεταστέας ύλης τόσο με το γνωστικό αντικείμενο όσο και με το αντικείμενο εργασίας των κλάδων που θα συμμετέχουν.
Η επιλογή της εξεταστέας ύλης θα πρέπει να ανταποκρίνεται στο γνωστικό αντικείμενο της κάθε ειδικότητας, να υπάρχει αντιστοιχία στον όγκο της ύλης και στον χρόνο προετοιμασίας καθώς και διαφάνεια και αντικειμενικότητα ώστε να μην ευνοούνται ή να αποκλείονται συγκεκριμένες ομάδες υποψηφίων. Στην προκήρυξη παρατηρείται :
· Η ένταξη ολόκληρων νομοθετικών κειμένων (πχ. ν.4940/2022, ν.4765/2021, ν.4440/2016, ν.4369/2016)
· Η προσθήκη της ενότητας « Πληροφορική και ψηφιακή διακυβέρνηση» με θεματικές όπως : Αρχιτεκτονική και hardware υπολογιστών, Λειτουργικά συστήματα και εφαρμογές, Προγραμματισμός και γλώσσες προγραμματισμού κ.α.
· Θεματικές οικονομικών επιστημών (πχ. Μικροοικονομική, Φορολογικά συστήματα, Μακροοικονομική κ.α)
Αυτές οι θεματικές είναι εξειδικευμένες και σαφώς δεν ανταποκρίνονται τόσο στο γνωστικό υπόβαθρο πολλών ειδικοτήτων , που γίνονται αποδεκτές στην προκήρυξη του διαγωνισμού, όσο και στο μελλοντικό εργασιακό τους αντικείμενο ( όπως μηχανικοί, γιατροί , ψυχολόγοι ,παιδαγωγοί αρχαιολόγοι κλπ.)
Αυτή η επιλογή :
· Παραβλέπει την διαφορετικότητα επιστημονικής εξειδίκευσης των υποψηφίων
· Δημιουργεί άνισους και αδικαιολόγητους όρους αξιολόγησης
· Θίγει της ουσία της αξιοκρατικής στελέχωσης του Δημοσίου , καθώς η επιλογή υπαλλήλων βασίζεται σε γνώσεις που δεν σχετίζονται με το αντικείμενο της θέσης τους.
Ζητούμε Άμεσα :
· Τη δημιουργία τουλάχιστον ενός εξεταστικού κέντρου σε κάθε Περιφέρεια, με ιδιαίτερη μέριμνα για τις νησιώτικες περιοχές
· Την εξασφάλισης ίσης μεταχείρισης ως προς τα εξεταζόμενα θέματα και τις συνθήκες εξέτασης
· Τη διασφάλιση της διαφάνειας με άμεση δημοσιοποίηση των θεμάτων και των απαντήσεων
· Της αναθεώρηση και τον εξορθολογισμό της εξεταστέας ύλης , ώστε να ανταποκρίνεται στο γνωστικό υπόβαθρο της κάθε ειδικότητας.
Η Ισότητα , η Αντικειμενικότητα , η Διαφάνεια και η Αξιοκρατία δεν είναι προνόμια είναι αδιαπραγμάτευτα δικαιώματα κάθε πολίτη σε ένα δημοκρατικό κράτος δικαίου.
Σας καλούμε να αναλάβετε τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για την άμεση αποκατάσταση των παραπάνω αρχών.
Με εκτίμηση
Οι υποψήφιοι του 2ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού του ΑΣΕΠ
(πρωτοβουλία πολιτών χωρίς κομματικό πρόσημο)»